چه زمانی به ارتودنسی نیاز است؟

پروستات و انواع جراحی آن

چه زمانی به ارتودنسی نیاز است؟

۳ بازديد
تنها با بررسی دندان های شما توسط متخصص ارتودنسی دندانپزشکی می توان تایین کرد که آیا برای انجام ارتودنسی گزینه مناسبی هستید یا نه.  متخصص تاریخچه کامل پزشکی و دندانپزشکی شما را مورد بررسی قرار می‌دهد و بعد از معاینه مدل‌ های دندان هایتان و تصویربرداری اختصاصی تشخیص می‌دهد که آیا ارتودنسی نیاز دارید یا خیر. سپس ارتودنتیست طرح درمانی صحیح برای رفع مشکلات ظاهری دندان های شما را برنامه ریزی می کند.
در صورتی که با مشکلات گفته شده در زیر مواجه هستید می توانید ارتودنسی انجام دهید:
  • اگر دندان های ردیف پایین خیلی جلوتر از دندان های فوقانی قرار داشته و ردیف بالا بیش از حد عقب باشد.
  • در صورتی که دندان های فوقانی همپوشانی عمودی زیادی بر روی دندان های ردیف پایین دارد.
  • باز ماندن بین دندان های بالا و پایین در ناحیه جلو یا عقب دندان ها
  • اگر احساس می کنید هنگام جویدن دندان های بالا به درستی بر روی دندان های پایین قرار نمی گیرد.
  • اگر فاصله بین دندان ها بیش از حد زیاد است و فضای خالی بین دندان ها موجب شده است یک دندان یا تعدادی از دندان ها رشد ناقصی داشته باشند.
  • زمانی که تعداد دندان های شما بیش از حد نرمال است و اندازه فک شما مناسب تعداد دندان های موجود در داخل دهانتان نیست به راحتی می توانید با انجام ارتودنسی وضعیت دندان های خود را مرتب کنید.
مناسب ترین نوع ارتودنسی
به طور کلی نمی توان مشخص کرد کدام ارتودنسی مناسب تر است. چرا که موارد مختلفی در انتخاب نوع ارتودنسی موثر می باشد. مواردی مانند نوع مشکلات بیمار ، سن بیمار ، شکل چیدمان دندان ها و غیره در انتخاب ارتودنسی نقش بسیار زیادی دارند که توسط متخصص ارتودنسی مورد بررسی قرار می گیرد.
بنابراین نمی شود به صورت دلخواه یکی از انواع ارتودنسی ها را انتخاب کرد. اما معمولاً ارتودنسی متحرک در سنین های پایین تر یعنی در سنین نوجوانی انتخاب می شود. این نوع ارتودنسی بیشتر برای شکل دادن فرم فک استفاده می شود. اما در سنین جوانی یعنی از ۱۵ سالگی به بعد به خاطر کامل شدن رشد فک ، ارتودنسی متحرک چندان تاثیری بر روی فرم دهی آن ندارد که در این سنین معمولاً از ارتودنسی ثابت استفاده می شود و در صورت نیاز اصلاح فک جراحی فک انجام می گیرد.
فواید ارتودنسی چیست ؟
با فواید این روش زیباسازی و درمانی آشنا شوید و با آگاهی کامل تری برای انجام آن نزد ارتودنتیست مراجعه کنید:
  • با استفاده از ارتودنسی مشکلات دندان و فک برطرف می شود و دندان ها طول عمر بیشتری دارند.
  • یکی از بهترین مزایای ارتودنسی امکان تغییر حرکت دندان هاست تا از قرارگیری غلط، بیرون زدگی و جا به جایی ریشه جلوگیری شود.
  • در صورت عدم قرارگیری درست دندان ها در جای مناسب ممکن است به لثه و دیگر دندان ها فشار بیشتری وارد شود که با کمک ارتودنسی به راحتی می توان از این مشکل جلوگیری نمود.
  • با برقراری تناسب در بین دندان ها و ایجاد هماهنگی بین آنها برخی مشکلات در حین غذا خوردن رفع می شود.
سن مناسب برای ارتودنسی
سن مناسب برای انجام ارتودنسی زمانی است که بیشتر دندان های اصلی در آمده باشد و معمولاً توصیه می شود ، این درمان در دوران کودکی یعنی سن ۱۲ سالگی انجام شود. البته سن مناسب برای این درمان به طور دقیق نمی توان مشخص کرد.
چرا که سن مناسب برای هر فردی متفاوت بوده است و بستگی به میزان رشد صورت و فک و در آمدن دندان های اصلی دارد. البته این گفته به این معنا نیست که انجام ارتودنسی برای بزرگسالان انجام نمی شود. بلکه در هر سنی این درمان قابل انجام است اما گزینه های انتخابی آنها کمی محدودتر می شود. این نکته را هم باید بیان کنیم که انجام ارتودنسی احتمال پوسیدگی دندان‌ها افزایش می دهد. بنابراین در این دوران ، باید بهداشت روزانه دهان و دندان خود را تا حد نیاز رعایت شود.
عوامل تاثیر گذار بر روی هزینه ارتودنسی
عوامل مختلفی بر روی هزینه ارتودنسی تاثیر گذار است که در موارد زیر به آن می پردازیم:
  • این که متخصص شما از چه روشی برای ارتودنسی  استفاده کند بسیار اهمیت دارد. چرا که تجهیزاتی مانند ثابت یا متحرک بودن ارتودنسی بر روی هزینه درمان تاثیر گذار است.
  • دیگر عوامل تاثیر گذار بر روی هزینه ارتودنسی مدت زمان درمان است. هر چقدر مدت درمان شما کمتر باشد مطمئناً هزینه درمان ارتودنسی کاهش پیدا می کند.
  • همچنین تجربه و مهارت دندانپزشک بر روی هزینه ارتودنسی تاثیر گذار است. پس هنگام انتخاب بهترین دکتر ارتونسی باید هزینه بیشتری نسبت به دیگر در دندانپزشکان پرداخت کنید.
  • در صورتی که برای انجام ارتودنسی نیاز به جراحی فک داشته باشید هزینه‌های درمانی را برای شما افزایش می دهد.
آیا خطر پوسیدگی دندان با ارتودنسی افزایش می یابد؟
از آنجا که خطر پوسیدگی با انجام ارتودنسی افزایش پیدا می‌کند. بنابراین مراقبت های روزانه از دندان امری اجباری است. معمولا افرادی که این درمان را انجام می دهند ، تمیز نگه داشتن دندان ها برایشان بسیار سخت است. اما برای جلوگیری از خطر پوسیدگی دندان ها چاره ای جز مسواک زدن به صورت مرتب و تمیز نگه داشتن دندان ها نخواهد بود.
به خاطر همین پزشکان ارتودنسی سعی می کنند برای کاهش خطر احتمالی خمیر دندان هایی با درصد فلوراید بالا و دهانشویه حاوی فلوراید برای فرد تجویز و همچنین مصرف مواد غذایی با قندهای بالا و نوشیدن نوشیدنی های گازدار را برای فرد ممنوع کنند.
اهمیت همکاری بیمار با متخصص ارتودنسی
زمانی بهترین نتیجه درمان ارتودنسی صورت می‌ گیرد که فرد بتواند به توصیه‌ های بهترین دکتر ارتودنسی توجه کافی داشته باشد. بنابراین بیماران باید تمام سعی خود را در انجام نکات مربوط به نگهداری ارتودنسی و رعایت بهداشت دهانی تا زمان اتمام آن انجام دهند تا به بهترین نتیجه درمان دست یابد. به همین خاطر است ، همیشه متخصصان ارتودنسی در انجام توصیه های لازم به بیماران خود تاکید فراوانی دارند.
مدت زمان درمان ارتودنسی
به گفته بهترین دکتر ارتودنسی مدت زمان درمان ارتودنسی برای هر فردی متفاوت است. اما زمان آن با توجه به مشکلات و مسائل مربوط به دندان ها توسط متخصص قابل تشخیص است. به طور کلی درمان ارتودنسی به میزان مشکلات دهان و فک ، سن بیمار ، همکاری بیمار ، کشیدن یا نکشیدن دندان ها و نوع ارتودنسی بستگی دارد. اما به طور متوسط حدود ۱۵ تا ۲۴ ماه زمان برای ارتودنسی ثابت نیاز است که معمولا ارتودنسی های متحرک با زمان کوتاه‌ تری همراه هستند.
درد حاصل از ارتودنسی چگونه است ؟
انجام ارتودنسی درد خیلی کمی به همراه دارد که معمولاً حدود  دو الی سه روز اول ارتودنسی این درد وجود دارد. اما کم کم فرد با وجود وسیله ارتودنسی در دهان خود عادت می کند و در جلسات بعدی برای تنظیم دستگاه درد حاصل از آن بسیار کم تر می شود و نیازی به خوردن مسکن نخواهد داشت.
در واقع درد های ارتودنسی طبق گفته های متخصصان ارتودنسی در مقابل دردهایی مانند کشیدن یا عصب کشی دندان بسیار ناچیز است. اگر تحمل این درد غیر ممکن باشد می‌توان از مسکن های خفیف استفاده کرد.
نتایج حاصل از درمان ارتودنسی چگونه است ؟
به طور کلی دو دسته از افراد هستند که به تخصصان ارتودنسی مراجعه می‌ کنند. دسته اول افرادی هستند که صرفا برای زیبایی بهتر دندان های خود ، برای انجام ارتودنسی اقدام می کنند و دسته دوم ، به فکر سلامت دندان ها و بهداشت دهان و دندان خود هستند. اما به طور کلی افرادی به این درمان نیاز دارند ، جز کسانی هستند که به دلیل کوچک بودن فک خود یا بزرگ بودن آن موقعیت دندان ها مناسب نیست و در سر جای خود قرار نگرفته اند که باعث به هم ریختگی ظاهر دندان و از دست دادن زیبایی آن شده است.
بنابراین تنها وظیفه ارتودنسی ایجاد دندان های مرتب سالم و زیبا در کنار هم می باشد که این اقدام ، باعث افزایش اعتماد به نفس و حفظ سلامت روحی و روانی فرد خواهد شد و تاثیر بسیار زیادی در زیبایی چهره و لبخند خواهد گذاشت.
کشیدن دندان های عقل قبل از درمان ارتودنسی
قبل از درمان ارتودنسی ممکن است دندان های عقل هنوز نهفته باشد که در صورت عدم فضای کافی ممکن است هنگام رویش آنها دندان ها کج و نامرتب شود. حتی ممکن است در حین ارتودنسی دندان های عقل  بیرون آمده و در روند ارتودنسی اختلال ایجاد کند. به همین خاطر کشیدن دندان های ارتودنسی قبل از شروع درمان بسیار اهمیت دارد.
کلام آخر
در کلام آخر باید بیان کنیم ، دکتر های نام برده شده در این مقاله صرفا برای معرفی بوده است و در صورت انتخاب هر یک از آنها لازم است اطلاعات بیشتری به دست آورید. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد بهترین دکتر ارتودنسی در تهران می توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید. ممنوع که تا پایان مقاله با ما همراه بودید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.